Recent Posts

25 mars 2011

Blått är blått - blir grönt

Som att inte resten av veckans incidenter räckte, så fick naturligtvis inte heller fredagen gå obemärkt förbi. Jag står bland grönsakerna på Coop när samtalet kommer. Tonåringen ...

- Mamma, vart är du?

Förklarar att jag är och handlar och snart är hemma igen.

- Du vet det där du brukar säga, att det finns farliga saker och att man ska vara försiktigt ...

Här vaknar den röda lampan i min hjärna och börjar blinka vaaaarning ...

- Ehh, Ja? ...

- Bli inte rädd nu mamma ...

- ???

- Menar sen när du ser mig, det är inte så farligt ...

Ehh, nähä farligt i min värld och farligt i din värld brukar vara två heeeeelt olika saker.

- Vad har du gjort?!

- Jag råkade gå in i en dörr.

*pustar ut* Var det allt? Med den där inledningen så lät det mer som att halva kroppen gått förlorad.

- Va?

- Ja, och nu kan jag inte blunda.

Tänker tänker tänker - kan inte blunda - svullen - borde vara tvärtom - igensvullet öga som inte går att öppna.

- Du menar att du inte kan öppna ögat?

- Nej, jag kan inte blinka.

Blinka? Sa han inte blunda nyss, strunt samma.

- Ta fram en påse med ärtor ur frysen, linda in i en kökshandduk och håll mot det onda, jag kommer straxt hem.

Han nöjer sig med svaret och lägger på. Det tar två minuter så ringer det igen ...

- Ärtorna är slut!

- Ja men ta något annat då.
Inser i samma stund som orden ramlar ur min mun, att det är ett för luddigt svar.

- Vadå?

Tänka tänka tänka ... Vad har jag i frysen ...

- Ta en påse med smoothiefrukt.

Han nöjer sig och lägger på.

När jag sedan kommer hem så möter tonåringen mig i hallen. Nog är han svullen alltid, men smällen hade träffat mer vid sidan av ögat, åt tinningen. Och han blinkade för fullt. Men hävdade fortfarande att han inte kunde blinka. Bad honom blunda, jodå det gick det med ... men ja, det gjorde naturligtvis ont. Inget en panodil inte kan lindra.

- Kan jag äta frukten, den är inte kall längre?

- Självklart, ät så mycket du orkar!

- Jag ser inte klok ut ...

- Nej, och värre kommer det se ut ...

Han går tillbaks till sitt rum med en skål frukt och själv står jag kvar och tittar efter honom och tänker stilla för mig själv ...

Jaha det var det, nu kan vi i alla fall stryka blåtira av listan på avklarade olyckor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar