Recent Posts

20 sep. 2009

Vart har du din?

Lojalitet… Ett ord som i de senaste veckornas cirkus har fått en ny innebörd. Eller en ny innebörd är fel att säga. Snarare är det nog så att jag har börjat se vart den ligger. Och ibland är det ju trots allt så att den inte ligger där man kanske önskar den låg.

Vad som förvånar mig mest är nog inte själva insikten om vart den ligger. Utan insikten om att jag inte ens tänkt tanken på det innan. När det hela egentligen redan från början varit så uppenbart.

Allt som hänt sista tiden har fått mig själv att fundera en hel del över det här. Funderat över vart min egen lojalitet ligger. Och jag känner att jag vet var. Men jag antar att man aldrig riktigt kan veta förens man står med kniven mot strupen och måste välja.

Det är ju även en självklarhet att vi alla har vår lojalitet med våra nära och kära eller t.ex. vår arbetsgivare. Klart vi alla kan vara snälla och hjälpsamma till en viss gräns. Men där någonstans kommer lojaliteten in. Ibland hamnar vi i situationer där vi är tvingade att välja sida. Situationer då lojalitet till paragrafer går före mänsklighet. Situationer då lojalitet stjälper mer än hjälper.

Det är nog inte fel om vi alla ibland tänker till över vart vi väljer att lägga vår lojalitet… för som med det mesta i livet så är det ett aktivt val vi gör.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar